Συμβουλές για βελτιστοποίηση checkout σελίδας

Σκεφθείτε το εξής σενάριο: ένας πιθανός αγοραστής κάνει κλικ πάνω σε μια από τις διαφημίσεις σας, έρχεται σε μια σελίδα προϊόντος σας, το βάζει στο καλάθι, προχωράει προς την σελίδα πληρωμής... και ξαφνικά φεύγει χωρίς να ολοκληρώσει την αγορά. Η εγκατάλειψη καλαθιού (cart abandonment) σημαίνει χαμένες πωλήσεις και χαμένα λεφτά προσέγγισης νέων πελατών μέσω διαφήμισης. Ας δούμε κάποιες σωστές πρακτικές που μπορούν να μας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσουμε όσο το δυνατόν αυτό το φαινόμενο.
Γιατί όμως τόσοι πολλοί άνθρωποι εγκαταλείπουν την διαδικασία ολοκλήρωσης παραγγελίας στο τελευταίο στάδιο του checkout; Παρακάτω βλέπουμε τους σημαντικότερους λόγους που αυτό συμβαίνει:
Το ποσοστό εγκατάλειψης καλαθιού έχει υπολογισθεί ότι είναι περίπου 70%. Αλλά γιατί; Οι σημαντικότεροι παράγοντες είναι τα κρυμένα κόστη, η πίεση για δημιουργία λογαριασμού και ο αίσθηση για χαμένο χρόνο στην συμπλήρωση των στοιχείων που απαιτούνται:
Για το λόγο αυτό θα πρέπει να προσαρμόσετε απαραίτητα την checkout σελίδα με τέτοιο τρόπο που να μειώνει όσο το δυνατόν αυτούς τους τρεις λόγους.
1. Κάντε γνωστό το συνολικό κόστος όσο το δυνατόν γρηγορότερα
Είναι γενικά παραδεκτό ότι οι πελάτες έχουν συνηθίσει να περιμένουν γρήγορη και δωρεάν αποστολή. Αν μπορείτε να την παρέχετε είναι ότι καλύτερο. Η δωρεάν αποστολή μπορεί να ενεργοποιείται από ένα συγκεκριμένο ύψος παραγγελίας και πάνω και αυτό είναι καλό να το επικοινωνήσετε γρήγορα από την σελίδα του καλαθιού με ειδικό κείμενο που θα προτρέπει τον πελάτη να αγοράσει περισσότερα αντικείμενα ώστε να πιάσει αυτό το όριο και να αποκτήσει το όφελος. Σε κάθε περίπτωση ο πελάτης θα πρέπει να ξέρει πριν φτάσει στην τελική σελίδα ολοκλήρωσης της παραγγελίας τι θα πληρώσει - επικοινωνήστε το σε διάφορα σημεία μέσα στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα.2. Επιτρέψτε στους πελάτες σας να προχωρήσουν σε παραγγελία χωρίς να χρειάζεται να δημιουργήσουν λογαριασμό
Η δημιουργία λογαριασμού είναι κάτι που πολλοί δεν το επιθυμούν. Αν τους πιέσετε να το κάνουν είναι πολύ πιθανό να εγκαταλείψουν την αγορά και να φύγουν. Επομένως είναι υποχρεωτικό να τους παρέχετε την δυνατότητα να συμπληρώσουν όσα στοιχεία απαιτούνται χωρίς να υποχρεωθούν να δημιουργήσουν και λογαριασμό στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα (guest checkout).Επειδή η δημιουργία λογαριασμού πρακτικά είναι η επιπλέον συμπλήρωση ενός κωδικού πρόσβασης και τίποτα άλλο, Θα μπορούσατε να τους παρέχετε αυτή τη δυνατότητα αμέσως μόλις πραγματοποιήσουν την παραγγελία τους, στην σελίδα που τους ενημερώνεται για την επιτυχή πραγματοποίησή της. Εκεί δεν υπάρχει το άγχος, η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί και η αίσθηση που θα έχουν είναι ότι πρόκειται για κάτι εντελώς προαιρετικό αλλά πιθανά σημαντικό που θα μπορούσε να τους βοηθήσει στο μέλλον (πχ για καλύτερο έλεγχο της πορείας εκτέλεσης της παραγγελίας τους).
Λάβετε υπόψιν σας ότι πολλοί πελάτες σας ακόμα και αν έχουν λογαριασμό δεν θυμούνται τους κωδικούς πρόσβασης. Μερικοί από αυτούς δεν θυμούνται καν ότι έχουν ξαναψωνίσει από εσάς. Αν η προηγούμενή τους παραγγελία έχει γίνει αρκετά παλιά, κάτι τέτοιο είναι απολύτως φυσιολογικό. Χειρισθείτε τέτοιες καταστάσεις έμμεσα: αναγνωρίστε τον πελάτη από τα στοιχεία που θα συμπληρώσει και ενεργείσθε ανάλογα. Για παράδειγμα μόλις ο πελάτης συμπληρώσει το email του, κάντε ένα έλεγχο στη βάση δεδομένων σας και αν δείτε ότι πρόκειται για υπάρχοντα πελάτη δώστε του τη δυνατότητα εκείνη τη στιγμή να κάνει login χωρίς βέβαια να ξεφύγει από τη διαδικασία (με χρήση popup φόρμας εισόδου).
3. Μειώστε το πλήθος των πεδίων που πρέπει να συμπληρωθούν
Όσο περισσότερα πεδία πρέπει να συμπληρώσει ένας χρήστης τόσο ευκολότερο είναι να παρατήσει τη διαδικασία. Οι χρήστες θέλουν να ψωνίσουν γρήγορα και η συμπλήρωση φορμών με πολλά πεδία τους δημιουργεί ψυχολογικό αίσθημα κόπωσης πριν καν ξεκινήσουν. Κυρίως στις κινητές συσκευές που ο χώρος είναι περιρισμένος και δεν βλέπουν όλη τη σελίδα με μία ματιά. Για το λόγο αυτό:4. Δώστε την αίσθηση ασφάλειας
Η checkout σελίδα θα πρέπει να δίνει την αίσθηση στον χρήστη ότι είναι απολύτως ασφαλής. Πέρα από την υποχρεωτική χρήση SSL θα πρέπει να υπάρχουν σημεία που οπτικά θα δίνεται αυτό το αίσθημα (π.χ. με χρήση σφραγίδων ασφαλείας από τις εταιρείες που σας εκδίδουν τα πιστοποιητικά ασφαλείας). Οτιδήποτε μπορεί να συνεισφέρει στο αίσθημα ασφάλειας που χρειάζεται να έχει ένας χρήστης πριν αποφασίσει να σας δώσει τα ευαίσθητα προσωπικά του δεδομένα είναι απαραίτητο να υπάρχουν έστω και στο κάτω μέρος της σελίδας.5. Βελτιστοποιήστε την διαδικασία checkout στις κινητές συσκευές
Σε μια εποχή που η κίνηση από τις κινητές συσκευές (mobile devices) έχει φτάσει στο 70%, η βελτιστοποίηση της checkout σελίδας ειδικά για τις συσκευές αυτές είναι εκ των ουκ άνευ. Φροντίστε η σελίδα checkout να είναι στις συσκευές αυτές ευανάγνωστη, καθαρή και όσο το δυνατόν πιο εύκολο να συμπληρωθεί.6. Άλλες χρήσιμες οδηγίες
Επίλογος
Εν κατακλείδι ο σωστός σχεδιασμός της σελίδας ολοκλήρωσης παραγγελίας μπορεί να οδηγήσει τόσο στην μείωση των χρηστών που εγκαταλείπουν την διαδικασία χωρίς κάποιο προφανή λόγο όσο και στην αύξηση του conversion rate ενός eshop. Αυτό που απατείται είναι συνεχής έλεγχος, A/B testing και βελτιστοποίηση ώστε να εξαληφθεί κάθε σημείο που δημιουργεί προβλήματα στους τελικούς χρήστες.Σε ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθήσαμε διαδικασία βελτιστοποίησης την checkout σελίδας με χρήση εργαλείων παρακολούθησης, A/B testing και αλλαγές όπου αυτό απαιτήθηκε έχουμε δει αύξηση του conversion rate κατά 30%+ με ταυτόχρονη μείωση των cart abandoments σε σημαντικό βαθμό, κυρίως στις mobile συσκευές.