closexΕπικοινωνία +30 210 9273080


Αν τρέχετε ήδη κάποιο online κατάστημα οι πιθανότητες να παρακολουθείτε αρκετούς δείκτες απόδοσης (KPIs - Key Performance Indicators) είναι αρκετά μεγάλη. Για παράδειγμα το ποσοστό των επιστροφών, τα καλάθια που δεν καταλήγουν σε παραγγελίες, το conversion rate, το μέσο ύψος παραγγελίας και αρκετούς ακόμα - υπάρχουν δεκάδες τέτοιοι δείκτες που είναι εξαιρετικά σημαντικοί.

Ποιος όμως από αυτούς τους δείκτες είναι ο σημαντικότερος;

Κανένας από τους παραπάνω.

Είναι το RPV (Revenue Per Visitor) - τζίρος ανά επισκέπτη.

Το να παρακολουθείτε και να βελτιστοποιείτε αυτόν τον δείκτη είναι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτύξετε σωστά την επιχείρησή σας. Για να καταλάβετε τι ακριβώς είναι το RPV και γιατί πρέπει να σας ενδιαφέρει, ας δούμε τα παρακάτω θέματα:

  • Τι είναι το RPV;
  • Γιατί έχει το RVP τόση μεγάλη σημασία;
  • Πως μετράμε το RPV;
  • Πως μπορεί το RVP να σας βοηθήσει να κατανοήσετε την επιτυχία του online καταστήματός σας
  • Πως μπορεί το RVP να σας βοηθήσει να βελτιώσετε την λειτουργία του καταστήματός σας

    Τι είναι το RPV?
    Το RPV είναι ένα δείκτης που συνδυάζει το Conversion Rate (CR) και το μέσο ύψος παραγγελίας (Average Order Value - AOV) για καλύτερη ακρίβεια ελέγχου της αποτελεσματικότητας ενός online καταστήματος. Βασικά, συνδυάζει δύο από τους πιο σημαντικούς δείκτες στο ecommerce:

  • Το Conversion rate (CR), το οποίο εκφράζει το ποσοστό των επισκέψεων στο eshop σας που καταλήγουν σε παραγγελίες.
  • Το Μέσο ύψος παραγγελίας (AOV), το οποίο εκφράζει το μέσο όρο σε αξία των παραγγελιών που γίνονται σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα σε συγκεκριμένη περίοδο.

    Συνδυάζοντας τους δύο αυτούς δείκτες μπορούμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που έχει καθένας από αυτούς από μόνος του - και να έχουμε καλύτερη αντίληψη της απόδοσης ενός ehop.

    Γιατί έχει το RVP τόση μεγάλη σημασία;
    Τελικά γιατί το RVP έχει τόση σημασία; Γιατί δεν μπορούν το CR και το AOV από μόνα τους να μας δώσουν την ίδια εικόνα;

    Το πρόβλημα του να χρησιμοποιούμε ξεχωριστά το CR και το AOV για να μετρήσουμε την αποτελεσματικότητα ενός online καταστήματος είναι ότι και τα δύο παρουσιάζουν κάποιες εγγενείς αδυναμίες.

    Το Conversion rate, για παράδειγμα, συνήθως υπολογίζεται διαιρώντας τον αριθμό παραγγελιών με τους επισκέπτες ενός eshop. Αν 100 επισκέπτες έρθουν στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα και 5 από αυτούς κάνουν τελικά παραγγελία, το conversion rate είναι 5%.

    Σίγουρα αυτός ο δείκτης είναι σημαντικός αλλά έχει το πρόβλημα ότι δίνει την ίδια βαρύτητα σε όλες τις παραγγελίες. Δεν μπορεί να δείξει το τζίρο που προήλθε από κάθε πελάτη.

    Με άλλα λόγια, αν ο επισκέπτης τελικά αγοράσει κάποια προϊόντα, κάθε αγορά θεωρείται ισότιμη στον υπολογισμό του CR – άσχετα αν το ύψος της ήταν 10 ή 1000 Ευρώ. Αυτό καθιστά δύσκολο να κατανοήσετε ποια ποσά οι πελάτες σας πραγματικά ξοδεύουν σε κάθε επίσκεψή τους.

    Το μέσο ύψος παραγγελίας μπορεί να βοηθήσει σε αυτό το πρόβλημα, υπολογίζοντας ποιο είναι το μέσο ποσό ανά παραγγελία. Προφανώς για να υπολογισθεί διαιρούμε τον συνολικό τζίρο σε μια συγκεκριμένη περίοδο με τον αριθμό των παραγγελιών.

    Για παράδειγμα, αν ο συνολικός σας τζίρος είναι 150.000 Ευρώ και έχετε 500 παραγγελίες, τότε το AOV είναι 30 Ευρώ – τόσο είναι δηλαδή το ποσό που ξοδεύουν κατά μέσο όρο οι πελάτες σας σε κάθε παραγγελία.

    Αλλά το AOV έχει και αυτό τα μειονεκτήματά του. Δεν παρακολουθεί καθόλου τον αριθμό των παραγγελιών - είτε 100 είτε 1000 παραγγελίες μπορούν να δώσουν το ίδιο AOV. Έτσι απλά συμπληρώνει τον δείκτη CR, δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει.

    Πως μετράμε το RPV;
    Συνδυάζοντας τους δυο παραπάνω δείκτες (CR και AOV), οι οποίοι είναι σχετικά εύκολο να υπολογισθούν, μπορείτε να ξεπεράσετε τα επιμέρους προβλήματα που αυτοί παρουσιάζουν. Για να υπολογίσετε το RPV, μπορείτε να πάρετε το συνολικό τζίρο που έκανε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα σε περίοδο πχ ενός μήνα και να το διαιρέσετε με τον συνολικό αριθμό των επισκεπτών στο δικτυακό σας τόπο.

    Για παράδειγμα, αν ο συνολικός σας τζίρος ήταν 200.000 Ευρώ σε ένα μήνα, και είχατε 60.000 επισκέπτες τότε το RPV είναι περίπου 3,3 Ευρώ.

    Βασικά το νούμερο αυτό δείχνει πως συνδέονται το CR και το AOV – και ταυτόχρονα τοποθετεί ένα αξιακό ποσό σε κάθε επισκέπτη του eshop σας, ξεπερνώντας το επιμέρους πρόβλημα καθενός από τους δύο αυτούς δείκτες και παρέχει μια καλύτερη και άμεση ματιά στην απόδοση του καταστήματος.

    Πως μπορεί το RVP να σας βοηθήσει να κατανοήσετε την επιτυχία του online καταστήματός σας
    Χρησιμοποιώντας τον δείκτη RVP κάθε αλλαγή που κάνετε στο κατάστημά σας μπορεί να δείξει πόσο αποτελεσματική ήταν. Για παράδειγμα ένα νέο redesign, μια αύξηση του online διαφημιστικού σας budget, κάποιες καινούργιες προσθήκες ή αλλαγή λειτουργικότητας, κάποιες εργασίες για βελτίωση του SEO - αν ο δείκτης αυτός αυξηθεί σημαίνει ότι είχαν το αποτέλεσμα που επιδιώκατε.

    Πως μπορεί το RVP να σας βοηθήσει να βελτιώσετε την λειτουργία του καταστήματός σας
    Στον αντίποδα, μια πτώση στο RVP μπορεί άμεσα να σας ενημερώσει για κάποια σοβαρά προβλήματα. Πιθανά για παράδειγμα οι προσπάθειες που κάνετε στο online marketing δεν αποδίδουν όπως θα έπρεπε και φέρνουν επισκέπτες που δεν είναι τόσο πιθανό να αγοράσουν. Ή κάποια αλλαγή που κάνατε δημιουργεί προβλήματα στους επισκέπτες σας και τους αποτρέπει να αγοράσουν τόσο εύκολα όσο παλαιότερα.

    Μια άλλη συνηθισμένη αιτία για μια πτώση στο RVP είναι τα προβλήματα απόδοσης στη λειτουργία του online καταστήματός σας. Αν το κατάστημα φορτώνει αργά, οι σελίδες αργούν να φανούν και να κατέβουν στους browsers των επισκεπτών σας, κάθε αλλαγή σελίδας σημαίνει και επιπλέον καθυστέρηση, κλπ αυτό θα έχει επίπτωση στο πόσοι επισκέπτες εγκαταλείπουν το κατάστημα αμέσως ή σχεδόν αμέσως χωρίς να προχωρήσουν σε πιθανή αγορά. Έτσι ο δείκτης RVP θα εμφανίζεται σταδιακά μειωμένος.

    Οποτεδήποτε παρατηρήσετε μια πτώση στο RPV, αυτό είναι ένα σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά - και είναι σημαντικό να βρείτε άμεσα τι είναι αυτό, να το διορθώσετε και να επαναφέρετε το eshop σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας.

    Ξεκινήστε να μετράτε το RPV στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα τώρα
    Προφανώς το RPV δεν είναι ένας δείκτης που όλα ξεκινούν και τελειώνουν σε αυτόν - υπάρχουν πολλοί άλλοι δείκτες εξαιρετικά χρήσιμοι για να τους παρακολουθείτε. Αποτελεί όμως έναν από τους πιο δυνατούς δείκτες στο eCommerce, ο οποίος μπορεί να σας δείξει γρήγορα, εύκολα και με μεγάλη αξιοπιστία το βαθμό επιτυχίας του καταστήματός σας.

    Ένας σταδιακά αυξανόμενος δείκτης RPV σημαίνει ότι γινόσαστε όλοι και πιο ανταγωνιστικοί στο χώρο που δραστηριοποιήστε και κινείστε προς την σωστή κατεύθυνση ανάπτυξης. Ένας μειούμενος δείκτης όμως θα πρέπει να σας προβληματίσει και να σας κάνει να ξαναδείτε την συνολική λειτουργία του eshop σας, τη διαφημιστική προσέγγιση που ακολουθείτε και γενικά να σκεφθείτε ενεργά τι θα πρέπει να αλλάξετε άμεσα πριν να είναι πολύ αργά.